Skip to content

Strona Andrzeja Strębskiego

O emeryturach i nie tylko…

Menu
  • Akty prawne
  • Interesujące materiały
  • Przydatne strony
Menu

Powszechne rozdawnictwo

Posted on 4 czerwca 20194 czerwca 2019 by Andrzej Strębski

Mamy pierwsze dni czerwca. Akcja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zakrojona na szeroką skalę, bowiem obejmująca swoim zasięgiem ponad 9,8 milionów świadczeniobiorców, została zakończona. Z punktu widzenia wykonawców ustawy akcja wykonana w terminie i bezbłędnie.

Czy „Emerytura plus”, czyli wypłacenie dodatkowego świadczenia w wysokości netto 888 złotych, które wpłynęło do kieszeni prawie 7 milionów emerytów, ponad 2,5 mln rencistów i niespełna 300 tys. rencistów socjalnych spełniło swoją funkcję?

Odpowiedź na to pytanie jest wielowarstwowa i wydaje się, że ocena należy przede wszystkim do autorów przedsięwzięcia, czyli rządzącej partii i większości parlamentarnej, i uzależniona jest od oceny stopnia spełnienia oczekiwań, jakie były przez nich zakładane.

Na propagandzie nie ma co oszczędzać – mówiła naczelnik gminy Jadwiga Kolęda, główna bohaterka filmu Romana Załuskiego „Wyjście awaryjne”, grana brawurowo przez Bożeną Dykiel.

Jak wynikało z dołączonej do projektu ustawy oceny skutków regulacji koszty wypłaty jednorazowego świadczenia oscylowały w granicach 10 mld złotych i pochodziły z 5 źródeł: 8,5 mld zł z ZUS, 1,2 mld zł z KRUS, 111 mln zł z Funduszu Pracy, 29 mln zł z Funduszu Emerytur Pomostowych oraz 818 mln zł z dotacji z budżetu państwa.

Od wielu lat społeczeństwo zasypywane jest informacjami pochodzącymi z różnych źródeł, w tym także od osób powszechnie uznawanych za autorytety z różnych dziedzin nauk społecznych i ekonomicznych, że 1. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zbankrutuje, gdyż brakuje mu środków na wypłatę bieżących emerytur i rent; 2. KRUS należy zlikwidować, bo jest niepotrzebny, nierentowny a świadczenia rolników wypłacane są tylko w minimalnym stopniu z bieżąco wpłacanych składek przez ubezpieczonych; 3. emerytury pomostowe kosztują coraz więcej i trzeba będzie, bez podniesienia składki na Fundusz Emerytur Pomostowych, corocznie do nich dopłacać coraz większe kwoty.

Do powyższego mogę jeszcze skromnie dopowiedzieć, że środki z Funduszu Pracy ustawowo przeznaczone są na finansowanie zasiłków dla bezrobotnych, prac interwencyjnych, robót publicznych, szkolenie i przekwalifikowywanie bezrobotnych, rozwój poradnictwa zawodowego oraz na rozwój systemów informatycznych i badania rynku pracy, a zatem przeznaczenie choćby tylko niewielkiej kwoty z tego Funduszu na wypłatę świadczeń nie związanych z rynkiem pracy pozostaje w sprzeczności z celami, do jakich został powołany.

Można zatem powiedzieć wprost, że w praktyce prawie całość kosztów związanych z wypłatą „13 emerytury” zostanie pokryta bezpośrednio lub pośrednio z budżetu Państwa, bowiem środki wydatkowane przez ZUS i KRUS wrócą do tych instytucji w formie dotacji.

Jednakowy dostęp do świadczeń publicznych jest typowy dla socjaldemokratycznego modelu uprawiania polityki społecznej. „Trzynasta emerytura” wypłacona została niezależnie od tego, ile pieniędzy pobiera emeryt – zarówno ten z emeryturą na poziomie kilkuset, jak i kilku czy kilkunastu tysięcy złotych. Czy stopień zamożności państwa osiągnął już tak wysoki poziom, że stać go na rozdawnictwo świadczeń bez względu na stopień zamożności beneficjentów (nie tylko w zakresie 13-tej emerytury)? Dlaczego ten model został zastosowany przez rząd, któremu znacznie bliższe są wartości konserwatywne?

Odpowiedzi na te pytania pozostawiam ocenie czytelników.

Podziel się:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Polityk społeczny, ekspert z zakresu ubezpieczeń społecznych. Ekspert strony społecznej w Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Ekonomicznych. Ekspert uczestniczący w posiedzeniach sejmowych i senackich komisji problemowych oraz pełnomocnik strony skarżącej niektóre ustawy do Trybunału Konstytucyjnego. Autor licznych projektów ustaw i opinii do ustaw z zakresu zabezpieczenia społecznego.

Kontakt

e-mail: andrzej@strebski.pl

Znajdź na stronie

Kategorie

  • Artykuły
  • Bez kategorii
  • Opinie
  • Opracowania
  • Publicystyka
  • Recenzje

Najnowsze komentarze

  • Emerytury - Emerytury bez podatku?

Ostatnie wpisy

  • Dodatkowe świadczenie po zmarłym współmałżonku
  • Mowa jest srebrem, a milczenie złotem
  • Waloryzacja – ambiwalentne odczucia
  • Polski nieład. ZUS „złamał” przepisy?
  • Bilans strat i zysków. Program nie do zaakceptowania.

Archiwa

  • październik 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • maj 2021
  • styczeń 2021
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • grudzień 2014
  • listopad 2014
  • luty 2014
  • październik 2012
  • luty 2012
  • maj 2011

Administracja

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
© 2025 Strona Andrzeja Strębskiego | Powered by Superbs Personal Blog theme