Skip to content

Strona Andrzeja Strębskiego

O emeryturach i nie tylko…

Menu
  • Akty prawne
  • Interesujące materiały
  • Przydatne strony
Menu

Pracownicze Plany Kapitałowe. I co dalej?

Posted on 20 listopada 201823 listopada 2018 by Andrzej Strębski

Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (PPK). Rozwiązania wprowadzone tą ustawą mają być panaceum na chorobę, na jaką od lat cierpią kolejne pokolenia polskich weteranów pracy, czyli na niskie emerytury. Zaordynowane „lekarstwo” jest zdaniem rządzących niezbędne w sytuacji prognoz, że wysokość emerytury w stosunku do ostatniej płacy osoby przechodzącej na świadczenie będzie systematycznie maleć aż do ok. 30-35%.

Czy zostało wybrane właściwe lekarstwo, czy jego zastosowane okaże się skuteczne? Po pierwsze, kto poniesie jego koszty i jaki będą one miały wpływ na kondycję materialną przeciętnej polskiej rodziny, a po drugie na budżetu państwa, instytucji finansowych i gospodarki kraju?

Większość niezależnych ekspertów jest zgodna co do odpowiedzi na postawione pytania.

Uważają oni, że ewentualne korzyści mogą osiągnąć jedynie dzisiejsi trzydziestolatkowie i młodsi. I to kosztem innych. Otóż bowiem ustawa przewiduje, że podstawową składkę będzie opłacał pracodawca a pozostałe zebrane środki pochodzić będą od samego pracownika i z budżetu państwa. Oznacza to, że pracodawca będzie dysponował ograniczoną pulą środków na podniesienie wysokości płac pracowniczych, a z budżetu państwa nie będzie można finansować innych wydatków np. na znaczącą podwyżkę wysokości świadczeń aktualnie pobieranych przez emerytów i rencistów. A poziom życia przeciętnego emeryta jest godny głębokiego współczucia. Tuż po marcowej waloryzacji świadczeń, co wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, połowa świadczeniobiorców pobiera emeryturę w wysokości poniżej 1600 zł brutto.

Alternatywą jest załatanie wydatków Państwa poprzez podwyższenie podatków, co przede wszystkim uderzy w najbiedniejszych.

Zgodnie z ustawą udział w pracowniczym planie kapitałowym jest dobrowolny. Nie oznacza to jednak, że pracownik podejmuje decyzję o przystąpieniu do PPK; zostanie do niego zgłoszony i jedynie będzie mógł, po przejściu dość skomplikowanej procedury, zrezygnować ze swojego udziału lub zerwać umowę. Im późniejsza rezygnacja, tym kosztowniejsza bowiem związana ze zwrotem państwu dokonanych prze niego dopłat.

Uważam, że udział w pracowniczym planie kapitałowym jest obarczony dwoma podstawowymi ryzykami:

Pierwszy z nich wynika z ograniczonego zaufania do państwa, którego rządzący wielokrotnie udowadniali, że społeczeństwo nie może liczyć na stabilność rozwiązań prawnych, szczególnie w zakresie polityki społecznej wobec ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców. Cóż z tego, że w ustawie napisano, że zebrane w PPK środki finansowe mają charakter prywatny, skoro np. za rok czy dwa Sejm nie zmieni ustawy lub Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie, że zapis ten jest niezgodny z ustawą zasadniczą.

Drugi natomiast związany jest z tym, że oszczędności przyszłych emerytów wystawiają oszczędności pracujących na ryzyko związane z sytuacją na rynku kapitałowym.

Czy zatem możemy wskazać pewnego końcowego beneficjenta ustawy? Oczywiście – tak. Podobnie jak w rozwiązaniu dotyczącym otwartych funduszy emerytalnych, będą nimi instytucje finansowe. Natomiast, czy dzięki ustawie zostanie zrealizowany kolejny jej cel tj. rozwój lokalnego rynku kapitałowego, który powinien się przyczynić do wzmocnienia rozwoju gospodarczego kraju? Czas pokaże. Ja osobiście w to wątpię.

Podziel się:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Polityk społeczny, ekspert z zakresu ubezpieczeń społecznych. Ekspert strony społecznej w Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Ekonomicznych. Ekspert uczestniczący w posiedzeniach sejmowych i senackich komisji problemowych oraz pełnomocnik strony skarżącej niektóre ustawy do Trybunału Konstytucyjnego. Autor licznych projektów ustaw i opinii do ustaw z zakresu zabezpieczenia społecznego.

Kontakt

e-mail: andrzej@strebski.pl

Znajdź na stronie

Kategorie

  • Artykuły
  • Bez kategorii
  • Opinie
  • Opracowania
  • Publicystyka
  • Recenzje

Najnowsze komentarze

  • Emerytury - Emerytury bez podatku?

Ostatnie wpisy

  • Dodatkowe świadczenie po zmarłym współmałżonku
  • Mowa jest srebrem, a milczenie złotem
  • Waloryzacja – ambiwalentne odczucia
  • Polski nieład. ZUS „złamał” przepisy?
  • Bilans strat i zysków. Program nie do zaakceptowania.

Archiwa

  • październik 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • maj 2021
  • styczeń 2021
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • grudzień 2014
  • listopad 2014
  • luty 2014
  • październik 2012
  • luty 2012
  • maj 2011

Administracja

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
© 2025 Strona Andrzeja Strębskiego | Powered by Superbs Personal Blog theme